Blue City Lab

Onderzoeken / Ideevorming / Experience Design / Testen

Blue City Lab

Onderzoeken / Ideevorming / Experience Design / Testen


‘‘Blue City is uniek, er zijn in Nederland nog geen
bedrijven die hetzelfde doen als Blue City’’.
Tropicana was een recreatieoord aan de Maasboulevard in Rotterdam. In 2010 werd het gesloten. Sinds 2013 is Tropicana getransformeerd in Blue City. Het verhaal van Blue City moet mensen inspireren om duurzaam te ondernemen. 
Doelgroep
De doelgroep waar Blue City zich op wil richten zijn de potentiële klanten. Deze potentiële klanten worden circulaire ondernemers genoemd. 
Research 
Om te weten wie Blue City is, heb ik  Desk-research gedaan. Blue city vindt het belangrijk, dat afval wordt gezien als iets dat waardevol is. Zij willen graag een voorbeeldstad creëren. Blue City houdt zich bezig met circulaire economie, maar wat is dat precies?  Bij een circulaire economie worden afvalstoffen opnieuw gebruikt als grondstoffen. Op deze manier is er geen afval, omdat de cirkel altijd rond blijft gaan.
Stakeholders
 Ondernemers die gevestigd zijn in Blue City zouden ons mogelijk kunnen helpen met het verzamelen van materialen die wij kunnen hergebruiken voor onze experience. Een hoop inzichten die ons allemaal meer vertellen over Blue City Lab. Maar nu is de grote vraag:

“Hoe kunnen we bezoekers van
Blue City introduceren aan de bedrijven (gevestigd
in Blue City) en Blue economy?”

Blue City Meets Blue Economy
Na een aantal brainstormsessies met mijn team is het volgende concept tot stand gekomen: "Blue City Meets Blue Economy". De gebruiker komt via de draaideuren de entreehal binnen. Links van de ingang bevindt zich de interactieve muur. De interactieve muur dient als infographic. Deze infographic beschikt over een aantal ‘licht wegen’. De infographic bestaat uit vier fases:
Fase 1 Blauwe/circulaire economie: Tijdens de eerste fase leert de gebruiker kennis maken met de blauwe/circulaire economie.
Fase 2 Impact: In de tweede fase leert de gebruiker kennis maken met de blauwe/circulaire economie.
Fase 3 Blue City: De derde fase laat de blauwe/circulaire economie van Blue City zien. In het Blue City zijn verschillende bedrijven gevestigd die ook grondstoffen onderling uitwisselen. 
Fase 4 Plastic Celling: In de laatste fase krijgt de gebruiker de opdracht om zelf circulair bezig te zijn. Aan het einde van het pad bevindt zich namelijk "de plastic celling". Dit is een plafond wat vol hangt met petflessen. De gebruiker krijgt hier de mogelijkheid om zijn eigen petfles op te hangen. ​​​​​​​
Heb je naar aanleiding van dit project vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met mij op!

Aanbevolen

Back to Top